Organisk Kjemi

Alkaner er en gruppe mettede hydrokarboner, som kun består av hydrogen og karbon.

Rekka starter med Metan, som har et karbonatom og 4 hydrogenatomer. Slik fortsetter rekka med Etan som har to karbonatomer og 6 hydrogenatomer, osv.

Metan
CH4
|

Etan
C2H6
|

Propan
C3H8
|

Butan
C4H10
|

Pentan
C5H12
|

Heksan
C6H14

Heptan
C7H16
|

Oktan
C8H18
|

Nonan
C9H20
|

Dekan
C10H22
|


Isomere

Isomere er de samme stoffene som de vanlige hydrokarbonene, bortsett fra at de har ulike strukturformler. er stoffet en isomer, setter vi ISO foran navnet på stoffet. her er et eksempel på hvordan en isomer av alkanet Pentan ser ut.
H H H H
| | | |
H-C-C-C-C-H
| | | |
H | H H
H-C-H
|
H

Vi ser altså at formelen fortsatt blir C5H12, men struktorformelen er annerledes. For at et hydrokarbon kan ha isomerer må det ha minst 3 karbonatomer. Isomerene er sidegrener fra karbonrekka, dermed får vi en høy økning av isomerer når vi får over 7/8 karbonatomer i rekken.

Vi kan også se på noen isomere av Hexen, der




Bedriftsdel, Olje og plast prosjekt høsten 2010

Bedriftsdel – Texaco Meropa

På bedriftsdelen har jeg valgt å ta for meg giroljen vi bruker i girene i Yara’s installasjoner på Herøya. Oljen er levert av Hydro Texaco AS, og er av det verdenskjente merket Texaco. Navnet på giroljen fra Texaco er Meropa, og har flere undertyper etter hvilke forhold den skal brukes under. Mer om dette senere. Denne giroljen kan altså brukes i alle industrielle gir så lenge vi bruker den rette typen. Det finnes også noen typer glidelager og rullelager slik olje kan brukes på der oljen alltid er sirkulerende, men det praktiserer ikke vi så vidt jeg vet hos Yara. Giroljen består av mineralolje (vanlig olje fra YX’ oljeutvinningsinstallasjoner), samt visse additiver for å oppnå ønskelige egenskaper.
Prisen på smøreoljer fra Texaco er generell, og blir regnet ut i fra volum på varen som blir levert. Meropa oljen blir levert på 20 liters dunker, prisen er da 2.60,- pr liter. Ved bestillinger over 250 kg leveres varene også fraktfritt. Selv om dette ikke er grundig undersøkt fra min side vil jeg tippe at dette er et tilbud Yara benytter seg av da det gjerne går 100 liter olje i et helt vanlig gir det ikke er uvanlig å bytte olje på en gang i måneden hvis det er tilstrekkelig driftstimer.
Som sagt så finnes det flere typer Meropaolje, der det for det meste er tykkelsesgraden – viskositeten – som skiller. Skalaen her går fra 68 til 1500 der 1500 er det tykkeste. Navnet til selve oljen er også tallet på den skalaen. Eksempelvis er Meropa 320 en tykkere olje enn Meropa 150, og kan derfor brukes under tøffere forhold. Det finnes Meropaolje over 1500 også, men det er såpass lite i bruk. Med viskositeten endres selvfølgelig også frysepunkt og smeltepunkt på oljen, men i ganske liten grad. Her ser du en tabell på temaet:



Her ser vi at viskositeten ved både 40 og 100 grader celsius endrer seg betraktelig med oljetypen. Egenvekten er oppgitt i g/cm^3. Flammepunkt og frysepunkt derimot er ikke det som endrer seg mest. Det beviser at det for det meste er belastning på tannhjulene vi prøver å unngå med høy viskositet. Smøreoljer fra Texaco inneholder EP tilsetninger for å unngå slik
belastning. EP Står for Extreme Pressure, og forminsker både sjokkbelastinger og konstante belastninger.

Texaco Meropa har gode vannutskillende egenskaper, dette gjør den særdeles praktisk under bruk i fuktige forhold. Siden oljen er lettere enn vann er dette en fordel. Når vi vet hvor vannet vil gjøre av seg inni giret kan vi designe det slik at komponentene inni det ikke kommer i kontakt med den nederste delen av girkassen. I tillegg beskytter oljen flere metaller mot oksidasjon. Bl.a. vanlig svart stål, kobber og bronse. Den har også tilsetninger som gjør at den ikke skal skumme, noe en olje fort hadde gjort ved slike forhold som det kan være inni slike gir.

Girolje blir dårlig den også i likhet med alt annet olje, for eksempel oljen du har på bilen din. Enten det er i motoren, girkassa, osv. Når det gjelder Meropaoljen det brukes i girene hos Yara finnes det fastsatte intervaller da oljen skal byttes. Intervallet bestemmes da bl.a. av belastning inni girkassen, antall driftstimer, og hvor stor sjans det er for at oljen i det enkelte giret kommer i kontakt med ukurante forhold (korrosjon, fukt, osv.) Utover de fastsatte oljebyttene som det gjerne kan da ta litt tid mellom foretar vi kontroller av oljenivå under hver


rutinemessige kontroll av apparatet giret befinner seg på. Visuelle kontroller av oljen for å se om den ser grei ut med tanke på om den bør byttes utføres også med jevne mellomrom.
Under bytte er det vanlig å finne ut ved hjelp av dokumentasjon eller lignende hvor mye olje som er i giret. Er ikke dette til å finne ut heller vi først ut alt oljen og måler hvor mye det var



der, for så å helle på like store mengder ny olje. Kvaliteten på oljen står også i dokumentasjonen. Gammel olje heller vi på spilloljefat som alltid står på en fast plass hvor alle oljeproduktene står. På samme plassen setter vi også tomme oljekanner og annet petroleumsholdig avfall slik at kvalifiserte folk kan komme og hente det for videre plassering.

Det er viktig å ha alle slike produkter samlet på en plass, så det er lett å både ta hånd om det, og ha god tilgang på smøreolje og andre oljeprodukter med en gang vi har buk for dem.

Et HMS datablad er ikke bare lurt å ha når vi lurer på noe angående et kjemikalie, men også påbudt. Kort sagt er et HMS-datablad, eller sikkerhets datablad, en beskrivelse av alt slags nødvendig informasjon om kjemikalier. Alt fra innhold, hvordan det skal håndteres, hva som skal gjøres hvis det tar fyr, osv. Ikke minst Hvilke tiltak som skal igangsettes hvis kjemikaliet fås inn i kroppen, eller på huden hvis databladet også sier at hudkontakt bør unngås. Altså


generelle førstehjelpstiltak. Alle rene stoffer, blandinger og andre ting som er helseskadelig, miljøskadelig, brann- og/eller eksplosivfarlige skal ha et HMS-datablad. Alle leverandører, produsenter, importører, forhandlere osv. er pliktige til å legge ved et eksemplar til alle førstegangskjøpere av det aktuelle stoffet, og evt. ettersende et nytt eksemplar hvis det skulle skje en endring i databladet i framtida.
Produsent/leverandør er ansvarlig for utarbeidelsen av et slikt datablad, men ansvaret for at dette er tilgjengelig ligger hos arbeidsgiveren. Dette skal til ligge tilgjengelig for en arbeidstager som skulle ha behov for det til enhver tid. Det kan alternativt ligge tilgjengelig elektronisk hvis dette skulle være like enkelt for arbeidstageren.
Her følger litt info fra de viktigste punktene på sikkerhetsdatabladet til Meropaolje, som er felles for alle Meropaoljene. 68 og oppover.



Førstehjelpstiltak er noe som er veldig vesentlig å ha greie på når man hanskes med oljeprodukter. I dette tilfellet tar jeg for meg litt av de generelle reglene for tiltak ved svelging etterfulgt av ubehag. Som ved hvert tilfelle der det er innånding av farlige stoffer inne i bildet, er det viktig å bringe den skadede ut i friluft. Det er også viktig å holde pasienten varm og i ro. Ved nedsatt bevissthet skal den skadede for all del ikke få noe å drikke, men om dette ikke er tilfelle og en person får i seg større mengder av oljen skal det straks gis et glass vann, etterfulgt av et glass melk/fløte eller matolje. Ved sprut i øyne og andre områder utenpå kroppen gjelder det vanlige om å skylle lenge med rent, kaldt vann. Kortvarig kontakt med små konsentrasjoner olje på huden, for eksempel på fingrene eller lignende trenger ikke medføre fare der og da, men over tid kan gjentatt kontakt skape svie, kløe og eksem på huden.
Et annet obligatorisk punkt i et sikkerhetsdatablad er pkt. 11, omfattende viktige opplysninger om helsefare. I dette tilfellet kan vi finne følgende opplysninger. Generelt kan brukt girolje inneholde metallpartikler og andre nedbrytningsprodukter av olje som kan gjøre at utilsiktet svelging/øye/hudkontakt blir enda farligere enn om det samme skulle skje med ny olje.
Innånding av oljetåke eller oljedamp kan skape døsighet, kvalme og hodepine i dårlig ventilerte rom. Ved slik irritasjon bør frisk luft oppsøkes.

Ved svelging av mindre mengder er det som regel ingen fare for varige skader, men hvis oljen finner veien til lungene kan det gi kjemisk lungebetennelse. Kvalme og diarè er også symptomer på svelging.
Mange ganger kan det være fare for miljøet ved kontakt med kjemikalier. Følgende opplysninger er oppgitt i forbindelse med miljøfare ved utslipp av denne oljen. Søl på bakken kan trenge ned i jordsmonnet og bidra til skader i grunnvannet. Slik olje er vanskelig nedbrytbar i vann, men er ikke klassifisert som giftig. Ved utslipp i vannet legger den seg som en tynn film oppå overflaten, men noen merkbar skade på liv i hav eller innsjø er lite trolig.
For å unngå å trenge å ta hensyn til noen av disse ovenstående punktene er det viktig å bruke riktig verneutstyr. Ved fare for innånding av oljedamp brukes


det åndedrettsvern med filter A (brunt filter). Ved store eksponeringer brukes det friskluftsmaske. Hansker av gummi eller annet oljesikkert materiale anbefales, samt øyevern i form av vernebriller. Det er lurt å ha øyedusj lett tilgjengelig.

Brannslukningsutstyr er også lurt å være kjent med. Hensiktsmessig utstyr er pulverapparat, skum eller Co2. Vann er bra å ha for å kjøle ned oljetåken som dannes ved oppvarming til over flammepunktet da denne er veldig brannfarlig.